./index.php?sid=5576f613a8d1e1438cdfceaacb917dc7CSIPS




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 22 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: czwartek, 22 kwietnia 2010, 22:30 
Offline
ppłk.
ppłk.
Avatar użytkownika

Dołączył(a): piątek, 30 grudnia 2005, 17:37
Posty: 1050
Lokalizacja: daleko od ukochanej
http://technowinki.onet.pl/artykuly/w-a ... tykul.html

Obrazek

Mogę wam opowiedzieć o budowie kadłuba SR-71 Blackbird, o jego silnikach Pratt&Whitney J58-P4 i jego powstaniu. Wolę jednak opowiedzieć o emocjach, jakie budzi latanie nim podczas niebezpiecznych misji - wspomina major amerykańskiej armii Brian Shul.

W kwietniu 1986 roku, po ataku na amerykańskich żołnierzy w berlińskiej dyskotece, prezydent USA Ronald Reagan wydał rozkaz zbombardowania obozów terrorystów Muammara Kadafiego na terytorium Libii. Moim zadaniem było sfotografowanie z powietrza szkód, jakie poczyniły nasze bombowce F-111. Kadafi obiecał jednak zestrzelić każdy samolot, który pojawi się nad terytorium jego kraju. 15 kwietnia o poranku leciałem nad Libią z prędkością 3,4 tysiąca kilometrów na godzinę.

Siedziałem za sterami samolotu zwiadowczego SR-71, najszybszego na świecie. Towarzyszył mi operator sprzętu zwiadowczego (RSO), major Walter Watson. Kiedy znaleźliśmy się nad terytorium Libii, Walter powiedział, że zmierzają w naszym kierunku rakiety ziemia - powietrze. Obliczyłem, ile rakietom SA-2 i SA-4, osiągającym prędkość 5 machów, zajmie osiągniecie pułapu naszego samolotu. Nie zboczyłem z kursu, ryzykując wiarę w możliwości samolotu własnym życiem.

Po kilku sekundach, które wydawały się trwać wieczność, skierowaliśmy maszynę w stronę Morza Śródziemnego. "Już możesz zwolnić", powiedział do mnie Walter. Zdałem sobie sprawę, że lecimy z prędkością ponad 3,2 macha. Wyhamowałem nad Sycylią, ale nie zdążyliśmy zwolnić dostatecznie, by wylądować na Gibraltarze, gdzie czekało na nas paliwo.

Odkąd bracia Wright wzbili się w powietrze, wyprodukowano wiele wspaniałych samolotów, między innymi Boeinga 707, F-86 Sabre Jet, P-51 Mustang. Jednak to SR-71, znany jako Blackbird, odegrał największą rolę w zimnowojennych zmaganiach i wpisał się do historii światowego lotnictwa.

Pierwszy raz zetknąłem się z SR-71 jako dziesięciolatek. Zbudowanie modelu samolotu z zestawu do modelarstwa okazało się dla mnie za trudne. Wyrzuciłem więc ociekający klejem zlepek do kosza.

29 lat później, wpatrywałem się z podziwem w prawdziwego SR-71 w bazie Sił Powietrznych w Beale. Miałem już 13 lat doświadczenia w lataniu samolotami wojskowymi, ale nigdy nie widziałem maszyny tak potężnej, a zarazem eleganckiej.

Samolot przeciekał, jak mój model - wylewało się z niego paliwo. Wszystko dlatego, ze przy prędkości 3 machów maszyna rozszerzała się pod wpływem temperatury i pomimo wbudowanych zawiasów traciła szczelność.

Początki

Ojcem SR-71 był Kelly Johnson, słynny projektant Lockheedów, który stworzył P-38, F-104 Starfighter i U-2. Kiedy w 1960 roku Rosjanie zestrzelili Gary'ego Powersa w U-2, Johnson zaczął pracować nad jeszcze szybszą maszyną. Problem polegał na tym, że przy prędkości 3000 km/h maszyna poddawana jest działaniu tak ekstremalnej temperatury, że do budowy kadłuba samolotu trzeba było użyć wyjątkowo odpornego stopu tytanu. Potrzeba też było specjalnego paliwa i oleju, odpornych na działanie tak wysokich i tak niskich temperatur.

Blackbird wzbił się w powietrze pierwszy raz w 1962 roku, zaś w 1966 zaczęły się loty zwiadowcze. W 1983 roku, dzięki dobrej opinii przełożonych, mogłem siąść za sterami SR-71. Wtedy poznałem Waltera, który miał mi towarzyszyć przez kolejne 4 lata. Żartowałem, że to on jest szpiegiem, a ja tylko jego kierowcą.

Nasze szkolenie trwało rok, odbywało się w bazie w Beale w Kalifornii, bazie Kadena na Okinawie, i w Mildenhall w Wielkiej Brytanii. Na szkoleniowym locie przelatywaliśmy pół USA tam i z powrotem w niecałe 3 godziny. Z przerwą na tankowanie.

Podziw

Blackbird co chwilę nas zadziwiał. Gdy wyprowadzaliśmy go z hangaru, wszyscy zwracali na niego uwagę, a przed bazą zatrzymywały się samochody. Wszyscy chcieli podziwiać skarb narodowy.

Pewnej nocy, lecąc nad Pacyfikiem, postanowiłem sprawdzić, jak wygląda niebo i wyłączyłem oświetlenie kokpitu. Choć tej nocy na niebie nie było Księżyca, wnętrze samolotu wypełniła jasna poświata. Uświadomiłem sobie, ze to blask Drogi Mlecznej.

Na wysokości 25 kilometrów jest się niedaleko gwiazd.

Koszt eksploatacji SR-71 był bardzo wysoki, w szczególności z powodu morza paliwa, jakie zużywał. Armia wycofała go z użytku w 1990 roku, w wyniku cięć budżetowych. Blackbird uniknął do tamtej pory 4 tysięcy pocisków, nigdy nie został zestrzelony.

Ostatni lot Blackbirda, z Los Angeles do Waszyngtonu, trwał 64 minuty. Średnia prędkość wyniosła 3400 km/h. Celem było muzeum Smithsonian, w którym do dziś można go oglądać.

Samoloty SR-71 latały ćwierć wieku, za kadencji 6 prezydentów. Niedostrzegane przez wroga, przelatywały nad terytorium Wietnamu Północnego, Chin, Korei Północnej, Środkowego Wschodu, RPA, Kuby, Nikaragui, Iranu, Libii i Wysp Falklandzkich. Monitorowały na przykład manewry radzieckich łodzi podwodnych z ładunkami nuklearnymi.

Spędziłem 500 godzin za sterami tej maszyny. Nigdy mnie nie zawiodła.

Zbliżając się do libijskiego wybrzeża

Jesteśmy coraz bliżej Libii, a Walt mnie pyta, czy osiągniemy na czas odpowiednią prędkość i pułap. Odpowiadam, ze tak. Wiem, że się niepokoi, ale to ja mam ręce na sterze i czuję, do czego zdolna jest moja maszyna. Jak weteran walk powietrznych, wyczuwa terytorium i szykuje się do starcia.

Osiągamy pożądany pułap z zapasem 8 kilometrów. Walter jest pełen podziwu, a ja z pobłażaniem myślę: "Co ci inżynierowie wiedzą o lataniu?".

Libia wygląda z tej wysokości jak wielka piaskownica. Walter mówi, że odbiera wiele sygnałów, które nie pochodzą od naszych sprzymierzeńców. SR-71 leci zwinnie, najlepiej od wielu dni. Czuje, że to już. Ja siedzę nieruchomo z dłońmi na sterze i patrzę, jak zagłębiamy się w terytorium kraju.

Tylko prędkościomierz daje znaki. Informuje, że lecimy coraz prędzej. Samolot złapał drugi oddech, jak wprawiony maratończyk.

Pod obstrzałem

Walt mówi, że odbiera sygnały o wrogich rakietach. Pokonujemy kilometr w sekundę, a ja robię się coraz bardziej niespokojny. Całe szczęście, że obserwowanie panelu pokazującego zbliżające się rakiety to nie moja działka.

Lecimy coraz szybciej. Co sekundę samolot przebija się przez 30 tysięcy metrów sześciennych powietrza. Mam nadzieję, że nasza prędkość sprawia, że wróg nie widzi samolotu na radarze. Zaraz skręcamy, co także pomaga uniknąć pocisków.

Przyspieszam, ponieważ Walt o to poprosił. Wydaje się, że samolot ani drgnął. Walter informuje mnie, że Libijczycy wystrzelili już w naszym kierunku rakiety. Zwiększam prędkość, obserwując wskaźnik temperatury. Pomimo że osiągamy prędkość 3,31 macha, maszyna nie rozgrzewa się do niebezpiecznej temperatury. Walt zamilkł na chwilę.

Sięgam po dźwignię na panelu autopilota kontrolującą nachylenie samolotu. Podnoszę dziób SR-71 zaledwie o 1/6 stopnia, ale przy tej prędkość to wystarcza, by maszyna zaczęła szybko zwiększać pułap. Nie traci przy tym prędkości.

Poważny ton głosu Waltera, który informuje mnie o nowych rakietach wystrzelonych w naszym kierunku, świadczy o tym, że tym razem to prawdziwe zagrożenie. Mam jak najszybciej przyspieszyć i zmienić kierunek lotu. Tylko to nas uratuje. Tylko że jeszcze się nie udało.

Milczymy, ale wiem, że i ja, i Walter zastanawiamy się, jak nie zbaczać z wyznaczonego kursu. Bezsensownie wyglądam za szybę, wyglądając pocisków. Przypominają mi się słowa pilotów, którzy latali SR-71 nad Wietnamem Północnym. Mówili, że kilka wybuchów, jakie faktycznie zdołali dostrzec, wyglądało jak implozje. Samoloty leciały tak prędko, że rakiety wydawały się zapadać, zamiast wybuchać.

Nie dostrzegam jednak nic, oprócz nieskończonego błękitu nieba i spękanej ziemi daleko pod nami. Sprawdzam, ile mil pozostało do skrętu. Zauważam, że prędkościomierz wskazuje 3,45 macha. Ustanowiliśmy zatem z Walterem nowy rekord. Prędkość nadal rośnie, choć we wnętrzu kokpitu jest nad wyraz spokojnie.

Czuję, że samolot darzy mnie takim zaufaniem, jak ja jego. Osiąga prędkość, jakiej potrzebujemy i nie zawiedzie w takiej chwili. Niższa temperatura na zewnątrz na tej wysokości pozwala maszynie pokazać, jaki potencjał zawsze w niej drzemał.

Dumny Blackbird

Nie przegramy tego wyścigu. Lecimy z prędkością 3,5 macha. Czyli jak pocisk, tylko prędzej. Zaczynamy wchodzić w zakręt i nagle czuję wielką ulgę. Oddalamy się od kraju, nad którym spędziliśmy już stanowczo dość czasu. Mijamy Trypolis, osiągając jeszcze większą prędkość. W ułamku sekundy pustynię pod nami zastępuje błękit wody.

Prędkość zaczyna nas przerażać. Walt mówi, że nie widzi żadnych sygnałów o zbliżających się rakietach. Przyciągam do siebie przepustnicę, ale samolot nie zwalnia. Przy mniejszych prędkościach zareagowałby natychmiast. Tym razem samolot zareagował z opóźnieniem, jakby chciał nam pokazać: Uratowałem was, widzicie?

Widzimy.

_________________
"When the hour of crysis finally arrives, remember that 40 selected men can shake the world..."
Yasotay


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: piątek, 22 lipca 2011, 12:53 
Offline
gen. dyw.
gen. dyw.

Dołączył(a): piątek, 9 stycznia 2009, 11:51
Posty: 2657
Lokalizacja: fabryka SKYNET
dobry tekst kto nie czytał to powinien

_________________
NO FEAR


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: piątek, 22 lipca 2011, 13:33 
Offline
chor.
chor.

Dołączył(a): wtorek, 21 grudnia 2004, 08:20
Posty: 265
Lokalizacja: Południe
Tak, wspomnienia fajne. Też bym tak chciał. Tylko, że wspomnienia są zawsze ubarwiane;-)

Może się czepiam, ale:
Cytuj:
Mam nadzieję, że nasza prędkość sprawia, że wróg nie widzi samolotu na radarze.
Nadzieja matką głupich, bo potem
Cytuj:
Walter informuje mnie, że Libijczycy wystrzelili już w naszym kierunku rakiety.
Rakiety oczywiście naprowadzane radiolokacyjnie:-)

Dalej:
Cytuj:
Mówili, że kilka wybuchów, jakie faktycznie zdołali dostrzec, wyglądało jak implozje. Samoloty leciały tak prędko, że rakiety wydawały się zapadać, zamiast wybuchać.
Co to? Star Trek i prędkość nadświetlna?:-)

Cytuj:
Walter jest pełen podziwu, a ja z pobłażaniem myślę: "Co ci inżynierowie wiedzą o lataniu?".
Cóż... Ten Walter pewnie po usłyszeniu opowieści o niewykryciu przez radar z powodu szybkiego lotu i prędkości sprawiającej, że eksplozje wyglądają jak implozje pomyślał z pobłażaniem "Co ci piloci wiedzą o fizyce?" :-)

Pozdrawiam
V.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: piątek, 22 lipca 2011, 13:56 
Offline
st. chor. szt.
st. chor. szt.
Avatar użytkownika

Dołączył(a): poniedziałek, 30 października 2006, 10:32
Posty: 329
Lokalizacja: centrum
onet.pl
I wszystko jasne.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: piątek, 22 lipca 2011, 14:00 
Offline
ppłk.
ppłk.
Avatar użytkownika

Dołączył(a): niedziela, 2 marca 2008, 17:16
Posty: 1174
Lokalizacja: Prusy Wschodnie
Ravage, teraz poproszę coś ładnego z fotkami o reszcie czarnych samolotów i śmigłowców.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: piątek, 22 lipca 2011, 15:25 
Offline
gen. dyw.
gen. dyw.

Dołączył(a): piątek, 9 stycznia 2009, 11:51
Posty: 2657
Lokalizacja: fabryka SKYNET
pare ciekawostek jak kogoś obchodzi choć z mało pro. strony :-(
http://pl.wikipedia.org/wiki/Lockheed_SR-71_Blackbird

_________________
NO FEAR


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: piątek, 22 lipca 2011, 16:42 
Offline
ppłk.
ppłk.

Dołączył(a): piątek, 25 marca 2005, 14:28
Posty: 1021
Lokalizacja: z Polski
Fakt faktem że samolot był bardzo, bardzo dobry. Zestaw przeciwlotniczy S-200 Wega oraz samolot przechwytujący MiG-25 powstały m.in. z myślą o rażeniu celów poruszających się szybko i wysoko, jak właśnie SR-71. Niemniej ani Wegom, ani MiGom-25 porazić czarnego ptaszka się nie udało. Znamienite, że U-2 były co najmniej dwukrotnie skutecznie rażone pociskami typu Dźwina, natomiast SRom zawsze udawało się uciec przed Wegami czy Krugami. Warto jeszcze wspomnieć że bazy rosyjskich MiGów-25 starających się przechwycić SR-71 znajdowały się m.in. na Pomorzu. No i wreszcie - że wraz z wprowadzeniem kolejnych wersji S-300P i S-300W samolot się zestarzał, gdyż pociski przeciwlotnicze nowej generacji (inna aerodynamika, metody naprowadzania) są w stanie go razić.

Co do prędkości i wykrycia - większość z pewnością to wie, ale może nie wszyscy - samolot poruszający się z taką szybkością był trudny do namierzenia, gdyż nawet jeżeli trafiłby do strefy skutecznego rażenia pocisków przeciwlotniczych, pozostawałby w niej przez bardzo, bardzo krótki czas, a przeprowadzenie sekwencji strzelania (+ przekazanie informacji o celu, podjęcie decyzji) w czasach analogowych czy lampowych systemów łączności trochę więcej zajmowało niż dzisiaj.

_________________
Pozdrawiam


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: piątek, 22 lipca 2011, 17:34 
Offline
gen. dyw.
gen. dyw.

Dołączył(a): piątek, 9 stycznia 2009, 11:51
Posty: 2657
Lokalizacja: fabryka SKYNET
jak to fajnie czasem cos odkopać tank front dzieki wszystkim

_________________
NO FEAR


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: sobota, 23 lipca 2011, 00:02 
Offline
ppłk.
ppłk.
Avatar użytkownika

Dołączył(a): piątek, 30 grudnia 2005, 17:37
Posty: 1050
Lokalizacja: daleko od ukochanej
Chorąży napisał(a):
Ravage, teraz poproszę coś ładnego z fotkami o reszcie czarnych samolotów i śmigłowców.


Polecam knigę Mike'a Durranta "The Night Stalkers" jeżeli mowa o tematyce śmigieł.

_________________
"When the hour of crysis finally arrives, remember that 40 selected men can shake the world..."
Yasotay


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: sobota, 23 lipca 2011, 01:11 
Offline
gen. dyw.
gen. dyw.

Dołączył(a): piątek, 9 stycznia 2009, 11:51
Posty: 2657
Lokalizacja: fabryka SKYNET
"tego" Durranta?

_________________
NO FEAR


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: sobota, 23 lipca 2011, 01:18 
Offline
ppłk.
ppłk.
Avatar użytkownika

Dołączył(a): piątek, 30 grudnia 2005, 17:37
Posty: 1050
Lokalizacja: daleko od ukochanej
Tak tego Durranta, pilota Super64 podczas akcji z 3 na 4 października 1993.

_________________
"When the hour of crysis finally arrives, remember that 40 selected men can shake the world..."
Yasotay


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: poniedziałek, 25 lipca 2011, 20:27 
Offline
st. sierż
st. sierż
Avatar użytkownika

Dołączył(a): poniedziałek, 22 czerwca 2009, 18:20
Posty: 186
Lokalizacja: Szczecin
Cytuj:
Warto jeszcze wspomnieć że bazy rosyjskich MiGów-25 starających się przechwycić SR-71 znajdowały się m.in. na Pomorzu.


Witaj m4a1

Podnoszę temat bo trochę interesuję się historią "zimnej wojny", jak również garnizonami AR w Polscę i nigdy nie słyszałem o MIGach 25 na Pomorzu. Możesz podać jakieś źródło??

Co do Pomorza to rzeczywiście stacjonowała tam 239 DLM ze składu 4 Armii Lotniczej, ale jeżeli chodzi o samoloty przez nie używane to w 159 PLM w Kluczewie (obecnie dzielnica Stargardu Szczecińskiego) i 582 PLM w Chojnie używano MIGi 21 SMT (wersja z większym zbiornikiem paliwa przeznaczona do uderzeń jądrowych), które zostały zastąpione pod koniec lat 80 przez SU 27 S, natomiast 871 PLM z Bagicza (niedaleko Kołobrzegu) od połowy lat 70 używał MIGi 23 M pod koniec lat 80 zastąpione przez nowsze MIGi 23 MLD z któregoś z pułków 16 AL z NRD, które przezbrajały sie na MIGi 29. Po incydencie w którym MIG 23 M z 871 PLM rozbił sie w Belgii w wyniku czego zgineła jedna osoba jednostka została przeniesiona na lotnisko Brzeg (obecnie województwo opolskie). Co do MIGów 25 to w Polsce stacjonowały lecz właśnie w Brzegu w składzie 164 Pułk Lotnictwa Rozpoznawczego wyposażony w MIGi 25 RB i BM (rozpoznawczo-bombowe i przełamania OPL) jedna eskadra tego pułku była uzbrojona w SU 24 MR. Co do myśliwskich wersji to dwie eskadry MIG 25 PD stacjonowały w 787 PLM w Finow w NRD (trzecia eskadra na MIG 23). Pojawiły sie tam one w 1981 roku właśnie w związku z lotami SR-ów, które podczas stanu wojennego monitorowały pogranicze Polski sprawdzając jak realna jest groźba interwencji wojsk UW. W 1989 roku cały pułk został przezbrojony na MIGi 29. Dodatkowo w NRD był także pułk rozpoznawczy z MIGami 25 czyli 931 PLR w Wernauchen. Oczywiście było też sporo pułków z myśliwskimi 25-tymi w zachodnich okręgach wojskowych ZSRR jak na przykład w Baranowiczach gdzie pod koniec lat 80 zostały zastąpione przez SU 27. Samolot z tego lotniska (oczywiście już w barwach Białoruskich) rozbił się na Air Show w Radomiu.

Pozdrawiam


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: poniedziałek, 25 lipca 2011, 20:45 
Offline
gen. dyw.
gen. dyw.

Dołączył(a): piątek, 9 stycznia 2009, 11:51
Posty: 2657
Lokalizacja: fabryka SKYNET
madrego to i milo posluchac :cygareta:

_________________
NO FEAR


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: poniedziałek, 25 lipca 2011, 21:06 
Offline
ppłk.
ppłk.

Dołączył(a): piątek, 25 marca 2005, 14:28
Posty: 1021
Lokalizacja: z Polski
Informacja pochodzi ze "Skrzydlatej Polski" sprzed ładnych paru lat, trudno mi powiedzieć który numer. Być może te MiGi nie stacjonowały w Polsce, tak by wynikało z wypowiedzi w wątku:

http://lotnictwo.net.pl/10-lotnictwo_wo ... _71_a.html

Post z cytatem z książki J. Gotowały

http://lotnictwo.net.pl/10-lotnictwo_wo ... #post69205

Na pewno miały miejsce próby przechwycenia SR-71 nad Polską, na pewno też w Polsce stacjonowały MiGi-25R i pochodne.

_________________
Pozdrawiam


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: poniedziałek, 25 lipca 2011, 21:39 
Offline
st. sierż
st. sierż
Avatar użytkownika

Dołączył(a): poniedziałek, 22 czerwca 2009, 18:20
Posty: 186
Lokalizacja: Szczecin
Dzięki za linki.

Tak jak napisałem w Polsce w Brzegu (opolskie) były dwie eskadry MIGach 25 tylko że nie słyszałem o wersji myśliwskiej u nas w kraju co oczywiście nie znaczy że ich nie było Może mieli jakiś klucz tych samolotów chyba że chodziło o te rozpoznawcze, w przechwyceniu wystarczy przecież trochę samolotowi przeciwnika potowarzyszyć i poprzeszkadzać myślę że raczej nie zdecydowali by się na jego zestrzelenie po przechwyceniu. Dlatego mnie to trochę ciekawiło. Trudno o dokładne i na 100% sprawdzone informację dotyczące Armii Radzieckiej. Powszechną praktyką było np nazywanie związku taktycznego brygadą, a w rzeczywistości sprzętu i ludzi było dla 3 brygady. Ciągłe zmiany numerów jednostek (aż sami Rosjanie się w tym gubili), czy sytuacja w której w związku z traktatami o ograniczeniu ilości uzbrojenia konwencjonalnego NATO rzeczywiście go wycofywało, a ZSRR przenosiło sprzęt do wojsk MSW bo ich on nie obejmował. Ogólnie ciągłe kombinowanie jak to u rusków.
Postaram się popytać o sprawę znajomego który bardzo się lotnictwem ZSRR interesuję i może coś bedzie wiedział.
Pozdrawiam

[ Dodano: 25-07-2011, 23:05 ]
Dla rozluźnienia dodam fotkę MIGa 23 UB z 19 Pułku Myśliwsko-Bombowego z Mirow/Larz w NRD z cyklu "jak to kiedyś było"

Obrazek

[ Dodano: 25-07-2011, 23:09 ]
O lądowaniu samolotu ostrzegała tam sygnalizacja świetlna.

[ Dodano: 26-07-2011, 01:15 ]
Może wyjaśnie też znaczenie paru użytych przez siebie skrótów bo pewnie nie każdy się tak bardzo interesuję sprawą żeby wiedzieć:

PLM Pułk Lotnictwa Myśliwskiego
PLR Pułk Lotnictwa Rozpoznawczego
Według standardów radzieckich w skład pułku wchodziły zazwyczaj 42 samoloty w tym 36 bojowych (jednomiejscowych) i 6 szkolno-bojowych (dwumiejscowych). Czyli 3 eskadry po 12 sztuk. Eskadre tworzyły 3 klucze po 4 samoloty. Dodatkowo każda eskadra miała po 2 szkolno-bojowe samoloty.
DLM Dywizja Lotnictwa Myśliwskiego
W skład dywizji wchodziły zazwyczaj 3 pułki
AL Armia Lotnicza
W skład armii wchodziło kilka dywizji plus czasami samodzielne pułki.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: wtorek, 26 lipca 2011, 10:02 
Offline
ppłk.
ppłk.

Dołączył(a): piątek, 25 marca 2005, 14:28
Posty: 1021
Lokalizacja: z Polski
Z tego tekstu wynika, że był w Brzegu klucz/eskadra dyżurna MiGów-25P, choć nie jest to pewne. Tak jak piszesz mogli spróbować wysłać MiGi-25R, żeby w ogóle przechwycić, mogli też, co jest prawdopodobne, wysłać do Brzegu klucz maszyn myśliwskich, w szczególności po ogłoszeniu stanu wojennego.

A fotka - super.

_________________
Pozdrawiam


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: czwartek, 6 października 2016, 09:27 
Offline
szer.
szer.

Dołączył(a): czwartek, 6 października 2016, 09:20
Posty: 1
Świetna historia :)
Ma ktoś więcej taki podobnych?


_____________________
http://sumiennyksiegowy.pl


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: niedziela, 6 listopada 2016, 13:32 
Offline
szer.
szer.

Dołączył(a): środa, 2 listopada 2016, 12:02
Posty: 5
To racja, historia świetna, nie słyszałem nigdy o podobnej. Akcja ze sterami SR-71 wymiata na maksa !

_________________
https://usg-warszawa.pl/


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: piątek, 17 lutego 2017, 15:14 
Offline
szer.
szer.

Dołączył(a): piątek, 17 lutego 2017, 15:10
Posty: 1
Lokalizacja: Warszawa
Ciekawe ciekawe. Bardzo fajny artykuł :)

__________________
księgowa Warszawa - http://zaufanaksiegowa.pl/warszawa/


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Bàn inox
PostNapisane: czwartek, 2 marca 2017, 08:22 
Offline
st. szer.
st. szer.

Dołączył(a): czwartek, 2 marca 2017, 03:19
Posty: 16
Tủ inox chất lượng cao

Công Ty Cổ Phần Thép Á Đông!
– Cung cấp Inox theo mọi mẫu mã – giá đẹp!
* CƠ SỞ VẬT CHẤT: Công nghệ đầy đủ nên sản phẩm của công ty chúng tôi luôn có chất lượng và giá thành cạnh tranh rất cao.
* Trân trọng giới thiệu đến khách hàng thiết bị Bếp Hầm,Tủ nấu cơm công nghiệp, Bếp á đơn,Chậu rửa inox công nghiệp và Tủ inox công nghiệp chất lượng cao.

* Công Ty Cổ Phần Thép Á Đông chuyên Sản xuất sản phẩm bếp ăn công nghiệp, bếp ăn nhà hàng, bếp ăn khách sạn, bếp ăn khu công nghiệp, bếp ăn trường học...



LIÊN HỆ ĐỂ CÓ GIÁ TỐT

Công ty Cổ phần Thép Á Đông
Địa chỉ: 796 Phúc Diễn, Nam Từ Liêm, Hà Nội
ĐT: 0904.686.504
Tel: (04) 8585 9299
MST: 0107105735
STK:21610000322575
Email: adongkinhdoanh1@gmail.com
Website: inoxadong.com - tucomgiare.com


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: piątek, 3 marca 2017, 03:34 
Offline
st. szer.
st. szer.

Dołączył(a): czwartek, 2 marca 2017, 03:19
Posty: 16
Công Ty Cổ Phần Thép Á Đông! – Bán buôn Inox theo mọi mẫu mã – giá rẻ!

Là một công ty uy tín & có nhiều năm kinh nghiệm trong lĩnh vực Gia công , thiết kế, thi công thiết bị bếp công nghiệp, thiết bị quầy Bar cho nhiều nhà hàng, trường học, bếp ăn công nghiệp tại Việt Nam, chúng tôi hân hạnh đem đến cho quý khách hàng các sản phẩm – dịch vụ:
[color=#535252]Tủ cơm công nghiệp – Tủ hấp cơm công nghiệp gas – Tủ hấp cơm công nghiệp điện – Tủ nấu cơm công nghiệp hơi
– Nhập khẩu & Gia công thiết bị bếp công nghiệp, tủ lạnh công nghiệp, lò nướng, thiết bị sơ chế thực phẩm, thiết bị bar cafe
– Thiết kế, lắp đặt hệ thống bếp công nghiệp, hệ thống gas công nghiệp, quầy bar
– Thi công hệ thống gas trung tâm – công nghiệp, hệ thống hút khói, hệ thống thoát nước, dầu mỡ cho khu bếp, thùng lọc mỡ.
– Thi công kho lạnh công nghiệp, kho thực phẩm cho nhà hàng.
- Cung cấp các mặt hàng bếp công nghiệp, cơ khí, các mặt hàng inox.[/color]

CÁC LỢI ÍCH ĐEM ĐẾN CHO QUÝ KHÁCH HÀNG

– Tư vấn lựa chọn sản phẩm & hướng dẫn mua hàng
– Tư vấn & thiết kế bố trí các thiết bị bếp đúng đủ công năng, phù hợp với nhà hàng
– Lắp đặt & hướng dẫn sử dụng
– Bảo trì, bảo hành chu đáo
– Chăm sóc khách hàng, giải đáp mọi thắc mắc cho khách hàng trong suốt quá trình sử dụng.


UY TÍN – CHẤT LƯỢNG là cam kết của toàn thể ban lãnh đạo & nhân viên đối với khách hàng, chúng tôi luôn mong muốn đem đến cho khách hàng những dịch vụ tốt nhất, phù hợp với nhu cầu của từng khách hàng, nhưng vẫn tiết kiệm chi phí trong suốt quá trình lắp đặt và vận hành nhà bếp.

CƠ SỞ VẬT CHẤT: Dây chuyển sản xuất đầy đủ nên thiết bị của chúng tôi luôn có chất lượng và giá thành cạnh tranh rất cao.

Chúng tôi rất mong nhận được sự hợp tác của Quý Vị.
Trân trọng kính chào!


Công ty Cổ phần Thép Á Đông
Địa chỉ: 796 Phúc Diễn, Nam Từ Liêm, Hà Nội
ĐT: 0904.686.504
Tel: (04) 8585 9299
MST: 0107105735
STK:21610000322575
Email: adongkinhdoanh1@gmail.com
Website: inoxadong.com – tucomgiare.com


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: wtorek, 26 marca 2019, 10:38 
Offline
szer.
szer.

Dołączył(a): wtorek, 12 marca 2019, 13:33
Posty: 3
Świetny tekst. Onet wykonał dobra robotę :)

___________________
https://kornix.com.pl


Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 22 ] 


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 3 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL